Cesta do dispečerovej duše

Autor: Peter Verešpej | 29.11.2014 o 12:14 | Karma článku: 5,88 | Prečítané:  1012x

Minulý týždeň moja mama cestovala vlakom z Turčianskych Teplíc do Prešova. Keďže blog nemá, rozhodol som sa o jej ceste napísať ja. Pokúsim sa vyvarovať osobným pocitom, ktoré neprekvapivo neboli príjemné.

Uvediem, že blog nepatrí medzi kopu tých, ktoré sa venujú bezplatnému cestovaniu Ficovej vlády, o tom niekedy inokedy.

V Turčianskych Tepliciach bola s 2 kamarátkami na víkendovom pobyte. Pre návrat z Turčianskych Teplíc si vybrali návrat vlakom s prestupom vo Vrútkach a Kysaku.

Cestovali v nedeľu 23. novembra, odchod Ex Farta zo Zvolena do Prahy je v cestovnom poriadku o 14:21. Od 21. do 26. novembra podľa štatistík vlak nikdy nemeškal menej ako 23 minút. Na stanici v Prešove mame vytlačili spojenia z Teplíc do Prešova.  Väčšinou ide o dvojhodinový takt vlakov medzi Zvolenom a Žilinou s prestupom na rýchlik do Košíc vo Vrútkach.

V danom bode sa dostávame hneď k niekoľkým úskaliam. Vlaky medzi Zvolenom a Žilinou tvoria súpravy rýchlikov z relácie Bratislava – Zvolen. Preto dochádza častokrát k meškaniu vlaku už zo Zvolena, pretože skrátka jeho súprava si vezie meškanie už z predchádzajúceho výkonu. Či už vyhľadávací systém železníc, aplikácia CP.sk či osobná pokladníčka v sobotu 22. novembra mamu neupozornili, že o 14:02 z Turčianskych Teplíc odchádza osobný vlak do spomenutých Vrútok.

Samozrejme, môžeme oponovať, že mama si má poctivo čítať všetky tabule a zvažovať všetky možnosti, ale ktorí sviatoční cestujúci to tak robí a koho to v danom momente aj napadne. Napadne, ale až keď je neskoro.

Pracujúc často s polohou vlakov (kvôli svojim častým cestám po Slovensku a Európe) som ju asi 20 minút pred odchodom vlaku upozornil, aby si zistila na stanici, či ich rýchlik Liptov vo Vrútkach bude čakať, pretože ich vlak mešká 22 minút. Na stanici im bez všetkého povedali, že nič nevedia zaručiť a všetko je na dispečerovi (predpokladajme tomu vo Vrútkach).  Expres Fatra meškal v Turčianskych Tepliciach 33 minút s tým, že niekde na trati križoval iný, načas idúci, zrýchlený vlak do Zvolena.

Cestujúci, nielen v smere do Košíc, ale aj do Bratislavy sa od sprievodcu dozvedeli, že vlaky Liptov resp. Spišan ich čakať nebudú. Podotýkam, že sa jednalo o nedeľu a dobu, keď už platilo bezplatné cestovanie.

Expres Fatra meškal do Vrútok 27 minút, prišiel o 15:14 namiesto 14:47. Rýchlik Liptov, ktorého tabuľku prikladám, v daný deň meškal zo stanice Vrútky 2 minúty. To znamená, že vlak odišiel o 15:05, ak sú údaje v poriadku. Z toho vyplýva, že vlak dokonca nedodržal ani rýchlikový čakací čas, čo je 10 minút pri prípojných vlakoch, ak ma pamäť neklame. Všetky údaje sú zo stránky poloha.vlaku.info.

Samozrejme, že si veľmi dobre uvedomujem, že ľudia by za minútu do vlaku nestihli prestúpiť. Dôvod je aj ten, že prípoj zastaví na inom nástupišti a je nutné, častokrát s kuframi použiť podchod.

Pani v osobnej pokladnici vo Vrútkach iba smutne konštatovala, že o nečakaní, ani bratislavského, ani košického rýchlika rozhodol službu konajúci dispečer.

Rozumiem, že v slovenských podmienkach je jazda s minimálnym meškaním, osudného rýchlika 607 Liptov, skôr výnimkou, berúc do úvahy prestavbu koridoru pri Trenčíne a Púchove, častú poruchovosť niektorých druhov lokomotív či žalostný stav infraštruktúry.

Pre ilustráciu uvediem, že vlak Ex Fatra deň predtým v stanici meškal 24 minút, čiže o 3 minúty menej ako v predmetnú nedeľu. Rýchlik Liptov do Košíc vtedy zvýšil vo Vrútkach meškanie z 5 minút na 13, čiže musel zmeškaný prípoj čakať.

Záverom by som rád uviedol, že ľudí v smere Bratislava, aj takých ako moja mama v smere Košice čakalo 2 hodinové čakanie na nasledujúci taktový rýchlik. Samozrejme, že k žiadnemu odškodneniu či vráteniu peňazí neprišlo, pretože rýchliky do tohto systému nepatria. Niektorým cestujúcim, sa aj vplyvom náporu bezplatných cestujúcich, neušli nové miestenky a stáli tak v chodbičkách či pre dverách aj celú cestu, čo je už bežná prax.

Uvedomujeme si, aj mama aj ja, že čakacie doby sú čakacie doby a že by zvýšenie meškania viedlo k iným sklzom na prípojných vlakoch na strednom a východnom Slovensku od rýchlika Liptov.

Chápeme, že argumantácia osobných pokladníkov v Turčianskych Tepliciach či vlakvedúcich v Ex Fatra bola bežným postupom a oni nemajú zodpovednosť za rozhodnutie iných ľudí.

Je nám však ľúto, že bežný cestujúci, ktorý nemusí byť vševed a nepozná každé zákutie cestovného poriadku, ani raz z 3 pokusov nedostal informáciu o osobnom vlaku, ktorým by všetci svoje spoje bezpečne stihol.

Nechceme vstupovať do svedomia človeka, ktorý v ten deň rozhodol o tom, že rýchliky čakať vo Vrútkach nebudú. Veríme, že robil svoju prácu, tak ako ju robíme my a vie si svoje rozhodnutie pred nadriadenými obhájiť. Nie sme typy, ktoré by kričali na celý vlak, ponosovali a vyhrážali sa súdmi. Sme si vedomí, že v tomto prípade nám ostal maximálne tento blog. Vieme, aj z vlastnej skúsenosti, že ide o pomerne častý jav, keď vlaky skrátka nečakajú. Chápeme, že to nie je jednoduché, zvoliť správne rozhodnutie, ale štipka ľudskosti, počnúc ľuďmi v osobných pokladniciach a končiac dispečerom v rýchlikovej stanici by z času na čas nezaškodila. Keď jasne vidíme, že deň predtým sa počkať dalo. 

O ceste o hĺbin vrátnikovej duše písal Samo Marec kedysi tu, ale toto je iný prípad. 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Buďme všetci elitami, najlepšími v tom, čo robíme

A toto máme odkiaľ, nadávať ľuďom, čo sa o niečo snažili, čo si hodiny odsedeli na prednáškach a odučili a robia šestnásť hodín denne?

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Po fronte chce Oliver Valentovič len sprchu, pivo a pizzu.


Už ste čítali?